Recensies

 

Matthäus Passion in Alte Oper Frankfurt

Wunderschön, voll und klar Hieke Meppelinks Sopran. Ihr glaubt man das Einschmeichelnde, Liebesvolle.

Frankfurter Neue Presse, Gabriele Nicol

Een imponerende schreeuw om vrede.

Wanhopig smekend, dan weer dwingend, of juist heel timide, steeds wist sopraan Hieke Meppelink een andere emotie te leggen in de schreeuw om vrede: dona nobis pacem. Met haar soepele en heldere stem vormde Meppelink het hoogtepunt van het concert van Toonkunst Gouda over dood en vrede.

Goudsche Courant, Marc Couwenbergh

Matthäus Passion Combattimento Consort

Sopraan Hieke Meppelink maakte in haar ‘Aus Liebe’, voorbeeldig samenwerkend met de fluitist Leon Berendse, de treurnis van de machteloosheid pijnlijk voelbaar.

Volkskrant, Jolande van der Klis

….een fraai en strak gezongen Aus Liebe door Hieke Meppelink.

NRC, Kasper Jansen

Messiah met Händelvereniging

Hoogtepunt was het duet ‘He shall feed his flock like a shepherd’. Toen stond de aarde even stil. Sopraan Hieke Meppelink en alt Margarteth Beunders verbeeldden en verdedigden deze intense woorden tot het uiterste. ‘For He is meek and lowly of heart’ gezongen door Meppelink zweefde als witte veren door de kerkruimte.

Leids Dagblad, Lidy van der Spek

Memorabel drama in Grote Kerk van Heusden-Vesting

Sopraan Hieke Meppelink vertelt in de aria Blute nur du liebes Herz hoe een ooit onschuldig kind in een verrader veranderde; dat doet haar echt pijn. En als ze samen met alt Wilke te Brummelstroete zingt hoe ‘mijn Jezus’ gevangen is genomen, dringen zich tranen op. Dit is een memorabele uitvoering.

Brabants Dagblad, Nico Koolsbergen

Concertgebouw Haarlem

Hieke Meppelink zingt, zoals altijd, wonderschoon en presteert het om de meest delicate aria uit het hele werk, ‘Aus Liebe will mein Heiland sterben’ tot iets heel zuivers en ontroerends te maken. In combinatie met de fluit van Jan van den Berg is de liefde volmaakt.

Haarlems Dagblad, Albert Brüggen 

Messiah

De veelzijgige sopraan Hieke Meppelink paarde in ‘Rejoice greatly’ een heldere stem aan een uitnemende zangtechniek, met spectaculair resultaat.

Dagblad van het Oosten, Frans Heijdemann

Ontroering in frisse aanpak Mozartmissen

De ontroerende dramatiek die de sopraan Hieke Meppelink zaterdagavond aan het begin van het Mozart-concert liet horen, bleef nog lange tijd naklinken tussen de gewelven van de kerk. Samen met het Zuid-Nederlands Kamerkoor en het ensemble Musica Dulcis werd al in het Kyrie van de Missa in c de aanhef gegeven voor een zeer verantwoorde uitvoering van twee onvoltooide religieuze monumenten uit de Weens-klassiek periode. De verstilling die de heldere en draagkrachtige sopraanstem samen met schreiende houtblazers en strijkers ook in het dunbezette Et incarnatus est plechtig herhaalde, gaf adem en ruimte aan Mozarts rijk opgezette dynamiek in de vocaal-instrumentale misdelen.

Brabants Dagblad, Peter Korz

Indrukwekkend Magnificat in Philipszaal

Sopraan Hieke Meppelink, die een grote rol in het geheel had, zong de sterren van de hemel. Ze zong zuiver en vol, glashelder en zeer bewogen, ook zij leek zich te wentelen in de warme, pure sfeer van Rutters taal.

Eindhovens Dagblad, Marjolein Sengers

Frans Brüggen op tournee met Bach. (gehoord in Rotterdam Doelen)

Hieke Meppelink zette in het ‘Quia respecit’ een voorbeeldige solo neer.

NRC, Emile Wennekes

Meeslepende Messiah

…. de meest indruk maakte echter de sopraan Hieke Meppelink, die bleek te beschikken over een prachtige stem en een grote technische vaardigheid. Vooral in de muziek als die van Händel kan zij zich doen gelden als een ware ster. De meeste indruk maakte zij in de aria ‘I know that my Redeemer liveth’. In één woord ontroerend.

Eindhovens Dagblad, Frans van der Eijnden

Johannes Passion

De sopraan Hieke Meppelink heeft een heldere, soepele stem. Met name haar benadering van de aria ‘Zerfliesse, mein Herze’ sprong bijzonder in het oog. Prachtig gekleurd naar de materie en gedacht vanuit het juiste tekstbegrip. Een hoogtepunt tijdens deze uitvoering.

Heerenveense Courant, Johan G. Koers

Mozart Vesperae KV 339

Het was vooral sopraan Hieke Meppelink, die het hele concert naar een hoger niveau tilde, hiermee ondersteund door een prima orkest. Ontroerend klonk de solo van deze sprankelende sopraan in het Laudate Dominum.

BN/ De Stem, Monique Meeuwisse

Stabat mater – Szymanowski

Van de drie solisten, die unaniem overtuigen door opperste concentratie, geweldige toonvorming en schilderachtige tekstbehandeling, betovert Hieke Meppelink het meest met een onaards ijle klank, die via vervreemdende opwaardse intervallen het diepmenselijke leed van Maria draagt en wegvoert.

Leids Dagblad, Lidy van der Spek

Jahreszeiten Wuppertal

Sie glänzte mit der grossen Bandbreite ihrer Könnens, in Beherrschung von Stimmumfang, Dynamiek und Artikulation handwerklich und künstlerisch auf hohem Niveau stehend.

Westdeutsche Zeitung, Harmut Sassenhausen

Messiah

De sopraan Hieke Meppelink boeide vanaf de inzet van het kerstevangelie met haar heldere stem en levendige voordracht. Virtuoze coloraturen in ‘Rejoice’, smaakvolle versieringen in verschillende andere aria’s en prachtige lang aangehouden tonen in ‘If God be for us’ maakten haar bijdragen tot hoogtepunten van deze uitvoering.

Dagblad van het Oosten, Frans Heijdemann 

Festival Bratislava Cantans – Poolse krant

Hieke Meppelink (sopraan) – haar stem paste ideaal bij de gepresenteerde muziek- zong licht, bekoorlijk, zonder overdreven vibratie.

Gazeta Festiwalowa – Gazeta Robotnicza (dagblad voor zuidwest Polen)

Landelijke pers over L’Orfeo Monteverdi

De Euridice van Hieke Meppelink was een toonbeeld van nuance…

Algemeen Dagblad, Oswin Schneeweisz

Over de zangers niets dan lof. Hieke Meppelinks stem (La Musica en Euridice) is mooi en helder.

Volkskrant, Jacqueline Oskamp

Onder de zangers excelleert Hieke Meppelink (Musica/Euridice) met een helder en gaaf stemgeluid.

De Telegraaf, Eddie Vetter

Hoe treurig dat de mooiste stem moest sterven….

Parool

Het stemgeluid van Orfeo’s geliefde, Euridice – de sopraan Hieke Meppelink – gaf nog veel meer mensen dan alleen Orfeo aanleiding om in een stadium van volstrekte gelukzaligheid te geraken.

Drentse Courant, Jan Misdom

Beeindruckendes Zusammenspiel von Kantorei, Solisten und Orchester:

Hieke Meppelink besitzt einen leuchtenden Sopran und wusste bei de Aria ‘Nur ein Wink von seinen Händen’ die Zuhörer zu fesseln.

Dillenburg-Zeitung, Horst Sauer

 Harbers en Meppelink bij ECOK bloedstollend mooi.

De solistische momenten waren van bijzondere schoonheid. Zo opende de sopraan Hieke Meppelink direkt al met helder engelengezang en zij vormde later een bloedstollend mooi duo met de alt Eline Harbers.

Dagblad Turbantia, Koen Eddeling

Messiah Nederlandse Händelvereniging

Sopraan Hieke Meppelink blonk uit door haar expressieve voordracht. In ‘Rejoice greatly’ voerde zij een levendige dialoog met de strijkers, en maakte interessante en verrassende versieringen in haar partij.

Gooi en Eemlander, Josee Zuiver

CD review Hexagon Ensemble USA

The soprano Hieke Meppelink, most acclaimed for her contributions to baroque music, joins the Hexagon Ensemble for Satie’s short song cycle, Ludions. The five songs are very brief, the longest here lasting 64 seconds, the texts either inconsequential or silly in a sub-Lewis Carroll way, but Hieke Meppelink does a good job of making the pixilated puns appear to be worth setting to music. ‘Je te Veux’ finds Satie for once seemingly serious with words, this is an ardent love song, performed in an arrangement by Hexagon Ensemble pianist Arie Boers. The concert ends with a cabaret ode to desire, ‘La Diva de L’Empire’. Both songs are well characterised and richly sung, these vocal pieces providing an imaginative and distinctive end to what might otherwise have been an enjoyable but less striking programme.

Gary S. Dalkin for MW Classical Music (USA)

Concertgebouw Amsterdam c-moll Messe Mozart

Hieke Meppelink zong haar partij uiterst beheerst en zorgvuldig. Met name de pianissimi liet zij perfect vanuit het niets opbloeien

Gooi en Eemlander, Els Boer

Le Roi David – Honegger

Onbetwist de beste solist was sopraan Hieke Meppelink. Haar warme en ronde timbre lijkt heel geschikt voor zowel opera als liedkunst. Daarnaast beschikt ze over een ongelofelijke dynamiek waardoor ze meestal met gemak boven de crescendi uitging. Een kippenvel-bezorgende klank die soms deed denken aan die van solisten als Norman en Schwarzkopf.

Leidsch Dagblad

Vocaal raffinement in ‘Samson’

Een vocaal adembenemende jonglerende Delila door Hieke Meppelink

Leeuwarder Courant, O.W. Nijdam

Messiah Lebuinuskerk Deventer

Vooral sopraan Hieke Meppelink maakte een geweldige indruk met glasheldere intonatie en dictie , en een gedreven projectie van haar stem in de bepaald niet gemakkelijke ruimte die de Lebuinus nu eenmaal is.

Apeldoornse Courant, René de Cocq

De glasheldere sopraan van Hieke Meppelink zal me nog dagen bijstaan

IJmuider Courant, Karel Zwaan

Van de solisten maakte allereerst Hieke Meppelink indruk. Met haar egale, voor deze muziek geknipte sopraan slaagde zij er in de zeggingskracht tot grote hoogte te laten stijgen.

De Gelderlander, Maarten-Jan Dongelmans

Krachtige vertolking van Deutsches Requiem Brahms

Sopraan Hieke Meppelink vertolkte haar veeleisende solo opvallend puur van lijn met een vlekkeloze technische beheersing en een indringende expressie. Een schitterende prestatie!

Zeeuwse Krant, Leen de Broekert

Evenwichtige Passion bij Bach Collegium Breda

De heldere sopraan Hieke Meppelink wist in ‘Aus Liebe’ adembenemend spanning te maken.

BN/ De Stem, Frans Baljeu

Händels Deborah in Grote Kerk Naarden

Hieke Meppelink was een heldere, expressieve Deborah. Zij zong Händels coloraturen met groot gemak.

Gooi en Eemlander, Els Boer

Mozart – Exsultate jubilate

Bij de solisten moet in het bijzonder sopraan Hieke Meppelink genoemd worden, die wat mij betreft met kop en schouders boven de anderen uitstak. De koorleden konden even rust nemen om te genieten van het schitterend gezongen motet “Exsultate Jubilate” van Mozart. Hieke Meppelink zong met haar heldere stem de coloraturen lichtvoetig en schijnbaar moeiteloos. Meer ingetogen passages als “Schenk ons vrede, schenk ons vertroosting” klonken zeer innig. Niet voor niets klonk na dit stuk een zeer enthousiast applaus.

Willy Rullmann

Residentie Bachkoor en –orkest o.l.v. Jos Vermunt

Hieke Meppelink wist een jubeldende vreugde te brengen in haar allerminst saaie interpretaties van de sopraan-aria’s

Haagsche Courant, Marieke Stoel

Oratoro de Noëll – Saint Saëns

Muzikaal een prachtige compositie, waarin sopraan Hieke Meppelink de kans kreeg om haar kwaliteiten uitbundig ten toon te spreiden en letterlijk de sterren van de hemel te zingen.

Haagsche Courant

Joshua van Händel in Stadhuiszaal Hengelo

Hieke Meppelink en Sytse Buwalda zongen hun aria’s schitterden en vormden in hun duetten een welluidend liefdespaar.

Turbantia, Frans Heijdemann

Telemann Trauercantate in Zaandam

De tweede aria vormde het hoogtepunt van het concert, mede door het uitstekende optreden van sopraan Hieke Meppelink. Doordat haar dunne en tegelijkertijd sterke stem zich in lyrische bochten door de kerk wentelde, konden de toehoorders zich letterlijk en figuurlijk in het voorportaal van de hemel wanen. Een indruk die nog werd versterkt door het vloeiende orkestspel. De contemplatieve klanken en tekst misten hun uitwerking niet. Nadat de laatste noot was weggestorven duurde het zeker een halve minuut voordat de afgeladen kerkzaal weer op aarde was teruggekeerd.

Noord Hollands Dagblad Zaanstreek, Marc Ruiter

Honegger – Le Roi David

De sopraan Hieke Meppelink verdient alle lof voor haar krachtige en dramatische interpretatie, gecombineerd met een fantastische techniek.

Amersfoortse Courant, Peter Bruinsma

Matthäus Passion Grote Kerk Den Haag

Het hoogtepunt was ongetwijfeld de aria ‘Aus Liebe’, tot het hart sprekend gezongen door de sopraan Hieke Meppelink